Sigvardsson (S): ”Regeringens svar – ett icke-svar”

Niklas Sigvardsson, socialdemokratisk riksdagsledamot från Jönköpings län.

Riksdagsledamoten Niklas Sigvardsson (S) krävde i en skriftlig fråga svar av regeringen kring den tänkta centraliseringen av ämneslärarutbildningen och dess konsekvenser för det framtida lärarbehovet. Nu har han fått svar från utbildningsministern, och han är fortsatt orolig för framtiden för lärarutbildningen på Högskolan för lärande och kommunikation.

I sitt svar Länk till annan webbplats. till riksdagsledamoten Niklas Sigvardsson (S) valde utbildningsminister Mats Persson att inte beröra regeringens förslag på centralisering av ämneslärarutbildningen. Detta oroar riksdagsledamoten.

– Regeringen väljer att helt ducka frågan om centralisering av ämneslärarutbildningen. Detta är anmärkningsvärt att de inte vill stå upp för sin politik. Våra lärosäten förväntar sig svar kring vilka utbildningar som riskerar att försvinna framöver. Är det Jönköping, Umeå, Karlstad eller Gävle som kan förvänta sig mindre utbildningsplatser på lärarutbildningen framöver, undrar Niklas Sigvardsson, socialdemokratisk riksdagsledamot från Jönköpings län.

"Vågar inte ge ett svar"

– SD:s marionettregering vågar inte ge ett svar kring framtiden för våra lärosäten. Vi socialdemokrater står upp för lärarutbildningen i hela landet, och jag kommer fortsätta att jaga regeringen i den här frågan. Högskolan för lärande och kommunikation och andra lärosäten runt om i Sverige förtjänar ett tydligt svar, säger Sigvardsson.

Skriftliga frågor är ett av riksdagens verktyg för att kunna granska regeringen.

Riksdagen