Sigvardsson (S): ”Regeringen borde stärka folkhögskolorna i stället”

Niklas Sigvardsson, riksdagsledamot från Jönköpings län.

Niklas Sigvardsson vill se fler platser på folkhögskolorna.

Många folkhögskolor i länet och i landet sliter just nu med att få verksamheten i balans efter regeringens neddragningar. Detta oroar Niklas Sigvardsson, riksdagsledamot från Socialdemokraterna, som kräver svar från utbildningsminister Mats Persson om hur regeringen tänker vända utvecklingen.

I veckan rapporterade Jönköpings-Posten Länk till annan webbplats. att Södra Vätterbygdens folkhögskola (SVF) just nu sliter med att få verksamheten i balans efter den högerkonservativa regeringens neddragningar. Under hösten kommer neddragningar behöva göras.

Besökte SVF nyligen

– Jag besökte nyligen själv SVF, och under besöket var det många som var oroliga inför framtiden. Detta gäller både deltagare, lärare och skolledning. Många frågade sig varför deras chans till utbildning nedvärderas av regeringen, säger riksdagsledamoten Niklas Sigvardsson som sitter i utbildningsutskottet.

Samtidigt som regeringen och Sverigedemokraterna skär ner på utbildningsplatser inom folkhögskolan är Sverige på väg in i en lågkonjunktur.

Behöver fler utbildningsplatser - inte färre

– I det läget Sverige befinner sig i kommer vi att behöva alla utbildningsplatser vi kan få för att hjälpa människor att ställa om och bidra till det livslånga lärandet. Med anledning av det har jag därför lämnat in en skriftlig fråga Länk till annan webbplats. till utbildningsminister Mats Persson där jag frågar vad regeringen gör för att vända utvecklingen och förstärka antalet utbildningsplatser på landets folkhögskolor.

Skriftliga frågor är ett av riksdagens verktyg för att kunna granska regeringen.

Riksdagen