Drygt 3900 personer firade 1 maj i Jönköpings län

Exempelbild

Socialdemokraternas 1 maj-firanden i Jönköpings län samlade i år drygt 3900 personer. Allra flest deltagare var det i Jönköpings kommun. Totalt deltog cirka 3000 personer vid firandena i Jönköping, Huskvarna och Norrahammar.

Under parollen För hela Sverige demonstrerade drygt 3900 personer tillsammans med Socialdemokraterna på 1 maj. Totalt uppmärksammades 1 maj på 15 olika platser i länet.

En stor anledning till den stora tillströmningen var att partiordförande Magdalena Andersson talade i Jönköping. Det var första gången sedan Olof Palme 1983 som en sittande partiordförande första maj-talade i Jönköpings län. I sitt tal lyfte hon bland annat vikten av att hålla ihop Sverige och att det är med gemenskap och sammanhållning som vi ska möta framtiden. På firandet i Jönköping sjöng också artisten Faith Kakembo.

"Väldigt nöjd med dagen"

– Jag är väldigt nöjd med dagen, och det var fint att få träffa så oerhört många engagerade människor. Det visar vilken kraft det finns i vår rörelse, säger Magdalena Andersson om första maj-firandet i Jönköping.

Bland övriga talare i länet fanns även europaparlamentarikern Ilan De Basso som talade i Skillingaryd och Lemmy Mauritzon, ordförande för Fastighets, som talade i Tranås.

Antal deltagare per kommun:

Antal i tåget

Antal på mötet